سرای اندروید

آموزش پایه ای برنامه نویسی اندروید به صورت گام به گام

سرای اندروید

آموزش پایه ای برنامه نویسی اندروید به صورت گام به گام

درس دوم - اندروید چیست؟


اندروید چیست؟

اندروید یک سیستم عامل منبع باز و مبتنی بر لینکوس است که در تجهیزات موبایلی مثل گوشی های هوشمند و تبلت ها استفاده می شود. اندروید توسط اتحادیه گوشی بازان با ریاست گوگل و نیز سایر شرکت ها توسعه یافته است.


اندروید یک رویکرد یکسان را در توسعه اپلیکیشن تجهیزات موبایلی ارائه می کند به این معنی که توسعه دهندگان تنها کافیست برنامه خود را برای اندروید ایجاد کنند و اپلیکیشن آنها می تواند در هر وسیله ای که از سیستم عامل اندروید استفاده می کند اجرا شود.


اولین نسخه آزمایشی از کیت توسعه نرم افزار(SDK) اندروید در سال 2007 توسط گوگل منتشر شد در حالی که اولین نسخه تجاری یعنی نسخه 1.0 در سپتامبر 2008 منتشر شد.


در 27 ژوئن 2012، در کنفرانس Google I/O، گوگل نسخه بعدی اندروید یعنی نسخه 4.1 را تحت عنوان آبنبات ژله ای منتشر کرد. آبنبات ژله ای یک حرکت روبه جلو بود که هدف اولیه آن بهبود رابط کاربری هم از لحاظ کاربردی و هم از لحاظ زیبایی ظاهری بود.


کد مرجع برای برنامه نویسی اندروید به صورت رایگان و منبع باز در دسترس است. گوگل بیشتر کدها را با مجوز آپاچی نسخه 2.0 منتشر می کند و مابقی آنها را با هسته لینوکس و تحت مجوز عمومی GNU نسخه 2.0 منتشر می کند.

 

 


چرا اندروید؟

منبع باز

توسعه دهندگان زیاد و جامعه گسترده

بازار رو به گسترش

یکپارچگی داخلی در اپلیکیشن ها

هزینه های کم توسعه دهی

 موفقیت نسبی بالا

محیط توسعه دهی غنی





ویژگی های اندروید

اندروید یک سیستم عامل قوی است که در حال رقابت با Apple4GS می باشد و قابلیت های زیادی دارد. تعدادی از آن ها در زیر ذکر شده اند:


1-رابط کاربری زیبا: صفحه نمایش اندروید یک رابط کاربری زیبا و جذاب را فراهم می کند.


2-فناوری ارتباطی: اندروید از فناوری هایی مثل GSM/EDGE، IDEN، CDMA،  EV-DO، UMTS، Bluetooth، Wi-Fi، LTE،  NFCو  WiMAX پشتیبانی می کند.


3-ذخیره سازی اطلاعات: SQLite یک پایگاه داده ارتباطی با حجم کم می باشد که برای ذخیره اطلاعات کاربرد دارد.


4-چند رسانه ای: از جمله فرمت هایی که اندروید از آن ها پشتیبانی می کند عبارتند از:

H.263, H.264, MPEG-4 SP, AMR, AMR-WB, AAC, HE-AAC, AAC 5.1, MP3, MIDI, Ogg Vorbis, WAV, JPEG, PNG, GIF, and BMP.


5-پیام رسانی: SMS و MMS

6-مرورگر اینترنتی: مرور گر اینترنتی اندروید بر مبنای موتور چیدمان وب کیت همراه با موتور جاوا اسکریپت نسخه 8 کروم بنا نهاده شده است که از HTML5 و CSS3 پشتیبانی می کند.


7-چند لمسی: اندروید به صورت محلی از تکنولوژی چند لمسی استفاده می کند که در ابتدا در گوشی هایی مثل HTC Hero در دسترس قرار گرفت.


8-چند عملکردی: کاربر می تواند از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگری برود و چندین اپلیکیشن مختلف می توانند به صورت همزمان اجرا شوند.


9-ویجت های با قابلیت تغییر اندازه: ویجت ها قابلیت تغییر اندازه دارند و بنابراین کاربران می توانند آنها را گسترش دهند تا محتوای بیشتری را مشاهده کنند یا اینکه آن ها را کوچک کنند تا حجم کمتری را اشغال کنند.


10-چند زبانی: اندروید از متون یک طرفه و دوطرفه پشتیبانی می کند.


11-GCM: پیام رسانی ابری گوگل(GCM) سرویسی است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد که پیام های کوتاه را به کاربران خود در تجهیزات اندرویدی بفرستند بدون اینکه به همگام سازی اختصاصی نیازی داشته باشند.


12- ارتباط مستقیم با وای فای: این یک تکنولوژی است که به اپلیکیشن ها اجازه می دهد که یک ارتباط نقطه به نقطه با پهنای باند زیاد را کشف کرده و با آن جفت شوند.


13- اشعه اندرویدی: این یک تکنولوژی محبوب و بر پایه NFC است که به کاربران اجازه می دهد که مستقیما و فقط با تماس دو گوشی دارای NFC با یکدیگر اطلاعات را به اشتراک بگذارند.




اپلیکیشن های اندرویدی

اپلیکیشن های اندروید معمولا در زبان برنامه نویسی جاوا و با استفاده از کیت توسعه نرم افزاری اندروید توسعه می یابند.


اپلیکیشن های اندروید تنها یکبار توسعه داده می شوند و قادرند که به آسانی بسته بندی شده و در یک فروشگاه از قبیل Google Play، SlideME، Opera Mobile Store، Mobango، F-droid و Amazon Appstore  فروخته می شود.


اندروید، صدها میلیون از تجهیزات موبایلی را در بیش از 190 کشور در سراسر دنیا پشتیبانی می کند. اندروید بزرگترین سیستم عامل نصب شده  در پلتفرم موبایل بوده و به سرعت در حال رشد است.روزانه بیش از یک میلیون تجهیزات اندرویدی جدید در سراسر جهان فعال می شود.


این آموزش با این هدف نوشته شده است تا به شما آموزش دهد که چگونه یک اپلیکیشن را توسعه داده و بسته بندی کنید.ما ابتدا با نصب محیط توسعه نرم افزار برای اندروید شروع می کنیم و سپس جنبه های مختلف یک اپلیکیشن را بررسی خواهیم کرد.




موضوعات مختلف در اپلیکیشن های اندرویدی



 

تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن در بازار وجود دارند. موضوع عمده آن ها شامل موارد زیر است:

موسیقی، ورزشی، مسافرت، کسب و کار، شبکه های اجتماعی، اخبار، سبک زندگی، آب و هوا، مرجع، کاربردی، چندرسانه ای، مواد غذایی، کتاب، جهت یابی و امور مالی




تاریخچه اندروید

در حال حاضر کد نام برای اندروید از A تا N را در بر می گیرد که عبارتند از: آلفا، بتا، کیک فنجانی، دونات، نان خامه ای، ماست یخ زده، نان زنجبیلی، کندوی عسل، بستنی حصیری، آبنبات ژله ای ، کیت کت، آبنبات چوبی، مارشمالو و ناگت. بیایید به ترتیب تاریخچه اندروید را مرور کنیم.






سطح API چیست؟

سطح API یک مقدار عددی است که به صورت منحصر به فرد بروز رسانی API را اعلام می کند و توسط یک نسخه جدید از پلتفرم اندروید معرفی می شود.


Platform Version

API Level

    VERSION_CODE


Android 6.0

   23

MARSHMALLOW


Android 5.1

   22

LOLLIPOP_MR1


Android 5.0

   21

LOLLIPOP


Android 4.4W

   20

KITKAT_WATCH

KitKat for Wearables Only

Android 4.4

   19

KITKAT


Android 4.3

   18

JELLY_BEAN_MR2


Android 4.2, 4.2.2

   17

JELLY_BEAN_MR1


Android 4.1, 4.1.1

   16

JELLY_BEAN


Android 4.0.3, 4.0.4

   15

ICE_CREAM_SANDWICH_MR1


Android 4.0, 4.0.1, 4.0.2

   14

ICE_CREAM_SANDWICH


Android 3.2

   13

HONEYCOMB_MR2


Android 3.1.x

   12

HONEYCOMB_MR1


Android 3.0.x

   11

HONEYCOMB


Android 2.3.4

Android 2.3.3

   10

GINGERBREAD_MR1


Android 2.3.2

Android 2.3.1

Android 2.3

   9

GINGERBREAD


Android 2.2.x

   8

FROYO


Android 2.1.x

   7

ECLAIR_MR1


Android 2.0.1

   6

ECLAIR_0_1


Android 2.0

   5

ECLAIR


Android 1.6

   4

DONUT


Android 1.5

   3

CUPCAKE


Android 1.1

   2

BASE_1_1


Android 1.0

   1

BASE


 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.